blogi B

Kuudesluokkalaisten ajatuksia LeaDo:sta

Nyt päästetään oppilaat ääneen! Koivupuhdon koulun kuudesluokkalaiset, 12-vuotiaat Iida, Silja, Aada ja Iisko kertovat, miten he ovat päässeet käyttämään LeaDo-oppimiskeskusta. Haastatteluhetkellä luokassa on ollut LeaDo vähän alle puoli vuotta, ja sen avulla on tehty esimerkiksi ryhmäprojekteja. Oppilaat kertovat, että taskustosssa on useimmiten lappuja, joista löytyy ohjeita ja  tehtäviä. “Ollaan tehty tehtäviä parin kanssa”, Iida kertoo. Aada jatkaa: “Sitten merkataan LeaDo-passiin kun on tehnyt yhden tehtävän”.

Miten LeaDo toimii käytännössä? Aada kertoo esimerkin: “Aina kun tulee LeaDo-merkki, saa tehdä vähän aikaa liikekortteja järjestyksessä”. Kuulostaa aikuisen korvaan järkevältä – oppiminen tehostuu, kun taukoja on riittävästi ja oikeaan aikaan. Opettaja saattaa siis sujauttaa LeaDo-merkin oppilaalle tiettyyn kohtaan oppikirjan väliin  tai numerotaskustoon merkiksi siitä, että on liikunnallisen tauon aika. Aadan mainitsemat liikekortit puolestaan kuuluvat LeaDo:n tukimateriaalehin. Korttisarja on suunniteltu ohjaamaan oppilaita lihaskuntoharjoitteluun ja tavoitteelliseen kuntoiluun. Liikekorteissa on mallikuvien lisäksi tarkat ohjeet liikkeen tekemiseen. Videomateriaaliakin löytyy!

Liikekorttien lisäksi taukoliikunta ja omaehtoinen temppuilu on kuudesluokkalaisten mieleen: “Parasta on renkaat”, kertoo Aada. Iidan suosikki on tanko. Iisko odottaa jo kuumeisesti LeaDo-keskukseen tulossa olevan nyrkkeilysäkin saapumista. “LeaDo:n avulla jaksaa keskittyä paremmin”, kertoo silja. Aada täydentää: “Kun käyttää LeaDoa, ei nukahda tunnille!”.

Haastatteluhetkellä kuudesluokkalaiset harjoittelevat kädentaitoja ja luovuutta kaupunkiprojektin parissa. Aina silloin tällöin joku oppilaista huikkaa: “Ope, voinko pitää tauon ja mennä LeaDo:lle?”. Pienen taukojumpan jälkeen työteho paranee ja askarteluun syntyy uusia ideoita. Ja sepä juuri on yksi LeaDo:n tavoitteista!