blogi B

LeaDo voi liikuttaa koko koulua

LeaDo-oppimiskeskus koulussa tai päiväkodissa kiinnostaa ja inspiroi myös niitä oppilaita ja opettajia, joden luokassa välineitä ei vielä ole. LeaDo:n kaltaista lasten ja nuorten liikuttajaa ei siis kannata pitää lukkojen takana hukkakäytöllä, vaan oppimiskeskukselle voi tehdä vaikka sähköisen varauskalenterin, jolloin eri ryhmät pääsevät käyttämään välineitä vuorotellen. LeaDo ei muuten ole aikuisilta kielletty – kannustamme myös opettajia roikkumaan, tasapainottelemaan ja vetreytymään työpäivän lomassa.

Kuudesluokkalaiset Saimi ja Sofia sekä nelosluokkalainen Beata kävivät jumppaamassa ja eskariluokassa koulupäivän päätteeksi, ja kertoivat samalla ajatuksiaan oppimiskeskuksesta. Heidän luokassaan ei ainakaan vielä ole LeaDo:ta, mutta nuorilla oli paljon ideoita siihen, miten opettaja sellaista voisi heidän ikäistensä oppijoiden kanssa käyttää. Heti alkuun nuorilla oli paljon ideoita taskuston käyttöön: siellä voisi olla laskutehtäviä, arvoituksia tai vaikka liikuntatehtäviä.

Millaisia konkreettisia ideoita 6.- ja 4.-luokkalaisilla oli? Heidän mukaansa opiskelumotivaatio voisi kasvaa, jos voisi välillä lähteä jumppaamaan: “Opettaja voisi vaikka sanoa, että sitten kun on tehnyt viisi tehtävää, voi tehdä LeaDota”. Oppimiskeskuksen ilmajoogakangas mahdollistaisi myös yksilölliset rauhoittumis- tai lepohetket: “Ope voisi antaa olla pesässä, jos väsyttää”.

Hienoja oppilaslähtöisiä ideoita! Sekä oppilaista että opettajista lähtöisin olevat ideat LeaDo:n käyttöön kannattaa laittaa jakoon. Vinkkilistan voi koota esimerkiksi luokan, käytävän tai opehuoneen seinälle tai sähköiseen muotoon sellaiselle alustalle, jota koulussa muutenkin käytetään.

Kun hyvät käytänteet laitetaan jakoon ja aikatauluista sovitaan, LeaDo voi  liikuttaa koko koulua!