LeaDossa sallitaan lapsen toimiminen. Olen aina ollut kiinnostunut toiminnallisesta oppimisesta, koska se on pienten lasten tapa oppia; leikin ja konkretian kautta. Abstrakti käsite tulee sitten myöhemmin. Minulla on ollut VANE-matikkaa ja olen halunnut sen laajentaa muihinkin asioihin.
LeaDossa tehdään asiat ja oppimisprosessit konkreettiseksi, edetään pienin askelin.
Nuo taskustot olivat alkuun sellaisina yllätyspaikkoina. Mietin ensin, mitä niihin laittaisin. Alun yllätysten ja ilmaisuharjoitusten jälkeen opettelimme taskuston avulla vuoron odottamista. Vuorotellen haimme tehtävät, mutta yhdessä ryhmässä ne teimme. Lapset oppivat numerot nopeasti taskustojen avulla. Taskustoissa säilytetään myös leluja. Siinä on välillä kioski. Luokitteluakin usein. Nehän vääntyvät vaikka mihin hommaan.

Lapsillehan pitäisi tehdä yllätyksiä, he rakastavat niitä. Nyt olen alkanut laatimaan erilaisia oppimisprosesseja. Se toimii kyllä. Innostukset pitää kiinnittää johonkin. Merkitykset pitää avata.
Haluan tarkentaa omaa pedagogiikkaani. Kun joudun miettimään opettajana omia prosessejani, pääsen koko ajan paremmin jyvälle oppilaiden tukemisen mahdollisuuksista. Koen hyväksi, että vahvistuu sisäinen keskustelu; mitä ja miten todella opetan. On mahtavaa, kun välillä innostuu jostakin uudesta, vaikka vanhasta jutusta uusin aatoksin. Se pitää hengissä. Oppimisessa nöyrä oppii eniten; on mitä oppia, kun ei kuvittele olevansa täydellinen.
Olen toivonut itselleni työparia. Todella mahtavaa, että on eripuolilta Suomea tällainen tiimi, että saa vaihtaa ajatuksia ja kokemuksia. Avoin, kehittämiseen innostava porukka, tämä on aivan mahtavaa! Tällähän elää loppuelämän! Yhdessä opetiimin kanssa teemme uusia juttuja toisillemme jaettavaksi. Voimme keskustella omista kokemuksista ja kokeiluista omalla foorumilla.

LeaDon ajatus sopii siihen entiseenkin ajatukseen eli tekemällä ja leikkimällä oppimiseen. Mutta kyllä minä nyt huomaan, että oppimisprosesseja minä seuraan entistä enemmän. Mietin, miten lapset oppisivat entistä enemmän, informaatio ja tuki tulisi entistä selkeämmin. Jos on joku kuva joka havainnoi asiaa, niin tottakai se helpottaa lukutaidottoman lapsen ymmärrystä ja kenelle tahansa se toimii.
Omia toimintamalleja olen rohkeasti pystynyt lähtemään kyseenalaistamaan ja muuttamaan LeaDon mallien tukemana. Minulla ei ole ollut ollenkaan siihen esteitä. Kun ajattelen, että olen noin 30 vuotta ollut opettajana ja mietin, mihin se aika on mennyt ja mitä olen tehnyt?
Hyvin vahvasti on mennyt aika intuitiolla. Nyt on kiva nähdä entistä selkeämmin se, mitä oikeasti teen ja miten. Tämä kehittää ja rikastuttaa systemaattisesti omaa opettajuutta. Se tulee näkyväksi. Nyt on helppo ottaa tietoisesti jokin kehittymiskohde kerrallaan ja rajata omaa työtä viisaammin.

Lea on aivan uskomaton sparraaja! Innostunut. Minä en tiiä, mistä se tuon energian, mutta Lea on hoksannut nämä asiat aika paljon ennemmin kuin muut. Minä olen kyllä oikeasti aika otettu, että minä olen päässyt tämmöiseen ryhmään. Minä en tiiä, olisinko muuten ikinä tämmöisellä tiellä. Minä olisin varmaan vähän vetelehtijä, vähän niinkö fiilisten ja päivien sekä yleisten koulutusten mukaan. Aina innostuisin jostakin, käyttäisin sitä matskua ja sitten se unohtuisi hyllyyn. Mutta nyt kun otan näitä asioita säännöllisesti esiin, niin kaikkia osa-alueita tulee vietyä eteenpäin! Tykkään siitä, että voi oppia toisilta ja samalla voi itsekin antaa jotain toisille, tietämättäänkin. Dialogissa kehitymme.

LeaDo on antanut minulle opettajana tukea struktuurin luomiseen opetuksessa. Oppimisprosesseja pilkkoessani olen huomannut, että voin seurata ajatuksenjuoksuani konkreettisemmin ja opetus on täsmällisempää. Lea on ohjannut ja opettanut välillä kädestä pitäen. Lean kasvatusfilosofia on lasta tukeva ja kannustava. Leikkipesät kun saimme, niin voi että lapset ovat olleet innoissaan! Varsinkin nyt kun tätä tietoista leikin kehittämistä ollut. Kaikki mikä tukee lapsen leikkiä tai opettamista, niin lapsi huomaa sen itsekin. Työilo on aitoa ja voimaannuttavaa. LeaDo on luksusta luokassamme ja toivon, että kaikki lapset saisivat tätä kokeilla.
Esiopettaja Paula Saari, Oulainen