Oppilaiden kokemuksia LeaDosta 1.-2.luokassa

Lasten ajatuksia LeaDon käytöstä pienen kyläkoulun alkuopetusyhdysluokassa 

Luokassamme on käytetty Leadoa kahden koronavuoden aikana. Virus ja erilaiset rajoitukset siihen liittyen vaikuttivat siihen, että liikuntakeskus ja taskustot olivat välillä pitkäänkin pois käytöstä. Lopulta emme kuitenkaan malttaneet enää odottaa, vaan sovimme, että kädet pestään aina ennen LeaDon liikuntakeskuksessa käyntiä (meillä sitä kutsutaan vain LeaDoksi). Opettajana pohdin aluksi, muistetaanko käsienpesu joka kerralla ja miten paljon ylimääräistä aikaa se mahdollisesti vie, mutta lapset jälleen yllättivät ja homma hoidettiin todella esimerkillisesti.

Taskustot ovat toimineet ohjaamassa toimintaa noin puolet ajasta. Taskustosta on löytynyt omalle luokalle oppitunnin ohjelma ohjekorttina tai vaikkapa kirjan kuva, jonka takaa löytyy sivunumerot ja mahdolliset lisäohjeet. Välillä taskustosta löytyy moniste, aiheeseen sopiva peli tai leikki. Taskustojen hyödyntäminen mahdollistaa sen, että opettajana voin etukäteen valita, kumpi ryhmä tekee aluksi itsenäistä hommaa ja kummalle pidän ensin opetustuokion. Pääsemme kaikki heti hommiin eikä aikaa mene turhaan odotteluun kenelläkään, kun tehtävä löytyy taskustosta.

Kysyin lapsilta, mitä mieltä he ovat LeaDosta ja sen käyttämisestä. Mikä on kivaa, mikä on heidän suosikkinsa, mitä he ylipäätään tykkäävät LeaDosta.

Selvät suosikit liittyivät LeaDon liikuntakeskukseen: roikkuminen ja bäkkäri renkaissa oli kaikille paras juttu.

“LeaDossa on kiva tehdä kieppiä ja bäkkäriä.”

“Tangosta ja renkaista roikkuminen on kivaa.”

“Aina kun ollaan tehty tehtävää tietyn verran, saa mennä välillä LeaDoon. On mukava, kun saa pienen tauon ja sitten jaksaa taas tehdä tehtävää.”

“On kivempaa, kun tehtävät löytyy taskustosta.” 

“On mukava käydä itse katsomassa, mitä taskustosta löytyy.”

Viimeisillä viikoilla jokainen sai edetä omaa tahtiaan taskuston hommia eteenpäin. Molemmille luokille oli toisella puolella matikan hommat, toisella äidinkielen. Siitä jaksosta lapset totesivat näin. 

“Oli hauskaa, kun sai tehdä omaan tahtiin.”